'Innovatie is niet on demand beschikbaar’

15 Januari 2025
'Innovatie is niet on demand beschikbaar’

De Nederlandse infrasector staat voor een ongekende uitdaging: de grootste vervangings- en vernieuwingsopgave ooit. Op dag twee van InfraTech in Rotterdam werd de omvang van deze opgave benadrukt door onder andere Martin Wijnen, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, minister Barry Madlener en Arno Visser, voorzitter van Bouwend Nederland.

"Een steeds groter deel van onze infrastructuur is aan het einde van de levenscyclus," stelde Wijnen. "We hebben het over bruggen, viaducten, sluizen en wegen die allemaal snel verouderen. Dit vraagt om een forse inspanning om onze infrastructuur niet alleen te behouden, maar ook toekomstbestendig te maken." Volgens Wijnen betekent dit niet alleen verjongen, maar ook verduurzamen. "We moeten onze infrastructuur klimaatbestendig maken en tegelijkertijd kansen grijpen, zoals digitalisering, om efficiënter te werken."

Innovatie en samenwerking
De rol van innovatie was een centraal thema tijdens de tweede dag van InfraTech. Minister Barry Madlener benadrukte hoe essentieel vernieuwende oplossingen zijn: "We staan voor een uitdagende opgave, met beperkte middelen en mensen, maar met een enorme behoefte aan slimme, duurzame oplossingen. De innovaties die hier worden gepresenteerd, zoals circulair bouwen en emissieloos werken, tonen de kracht van de sector."
Arno Visser, voorzitter van Bouwend Nederland, sloot zich hierbij aan: "Innovatie is niet on demand beschikbaar. Het vraagt tijd, moed en samenwerking. Juist door processen te stroomlijnen en kennis te delen, kunnen we deze uitdaging aan. Het is cruciaal dat de overheid en private partijen samen optrekken."

Concrete stappen
Rijkswaterstaat zet actief in op het versnellen van projectuitvoering. Wijnen illustreerde dit met concrete cijfers: "In 2022 zetten we 50 grote infrastructurele opdrachten in de markt. In 2025 moeten dat er 100 zijn. Dit betekent dat we sneller en efficiënter moeten werken, bijvoorbeeld door meer te standaardiseren en gebundelde portfolio’s in de markt te zetten."
Minister Madlener voegde daaraan toe: "Ondanks de uitdagingen, zoals stikstofbeperkingen en budgettaire krapte, zijn we vastberaden om Nederland veilig, leefbaar en bereikbaar te houden. Dit vraagt om innovatieve samenwerkingen en slim gebruik van middelen."

Een blik op de toekomst
De vervangings- en vernieuwingsopgave biedt niet alleen uitdagingen, maar ook kansen. Zoals Visser benadrukte: "De kracht van de Nederlandse infrasector ligt in haar vermogen om te blijven innoveren. Of het nu gaat om waterveiligheid, circulaire bouw of digitale technieken, de sector toont telkens opnieuw haar veerkracht en creativiteit."

InfraTech bleek daarmee ook op de tweede beursdag een waardevol platform voor kennisdeling en innovatie. Met bijdragen van zowel publieke als private partijen biedt deze beurs een podium om de noodzakelijke transitie in de infrastructuursector te versnellen. Zoals minister Madlener treffend concludeerde: "Samenwerking en innovatie zijn de pijlers onder onze toekomst. Met de gezamenlijke inzet van alle betrokkenen kunnen we deze historische uitdaging aan."

 


Bron: